رصدخانه جانتر مانتر جیپور هند

یکی از دیدنی های هند رصد خانه جانتر مانتر در شهر جیپور است، همان شهر صورتی هند که به داشتن ساختمان ها و کاخ های صورتی رنگ معروف است. قدمت رصد خانه جانتر مانتر به چیزی حدود سیصد سال پیش بازمی گردد، یعنی سال های ۱۷۲۶ میلادی تا ۱۷۳۴ که توسط شخصی معروف در آن زمان به اسم مهاراجه هندی طراحی شد. با شنیدن نام ابزارهای نجوم و ستاره شناسی به یاد چه می افتید؟ همان تصورتتان را چند صد برابر بزرگ کنید، چرا که در این رصدخانه با وسایل اندازه گیری غول پیکر برای نجوم و ستاره شناسی روبرو می شوید.

 

 

رصدخانه جانتر مانتر 1
رصدخانه جانتر مانتر

 

 

درباره رصدخانه جانتر مانتر جیپور

مجموعه بزرگ جانتر مانتر از چندین سازه مربوط به علم نجوم ساخته شده که در کنار هم این رصدخانه را تشکیل می دهند. نام این مجموعه شاهد خوبی برای کاربرد آن است، جانتر در زبان سانسکریت به معنی وسیله و مانتر نیز به معنی محاسبه است. هر کدام از سازه هایی که در این رصد خانه می بینید از مصالح سخت مانند سنگ و مرمر ساخته و برای رصد ستارگان و محاسبات نجومی استفاده می شدند. ماهاراجه هندی در شهرهای مختلف هند مثل دهلی و جیپور شبیه این مجموعه، پنج مجموعه دیگر طراحی و ساخته است، اما رصدخانه جیپور از همگی آنها بزرگ تر است. این مجموعه در حال حاضر مانند یک موزه عمل می کند.

سازه های دیدنی این مجموعه برای دیدن کسوف و خسوف، زمان سنجی، دیدن ستاره ها و … کاربرد داشتند. برخی از این وسایل در نگاه اول بسیار عجیب می رسند و از آن عجیب تر اینکه روزگاری کاربرد تخصصی در علم نجوم داشتند.

 

 

رصدخانه جانتر مانتر 2
رصدخانه جانتر مانتر

 

ابزار های رصدخانه جانتر مانتر جیپور

در کنار ابزارهای کوچک و متوسط این مجموعه سه ابزار بزرگ دیگری در اینجا وجود دارند که دانستن کارایی آنها برایتان جالب خواهد بود:

سامرات یانترا:

با رفتن به این مجموعه با سازه ای به شکل یک مثلث بسیار بزرگ روبرو می شوید که برای سنجیدن زمان و مشخص کردن ساعت در روز طراحی شده است. این وسیله را در جهت قطب شمال قرار داده اند تا با سایه آن زمان دقیق را متوجه شوند.

جایاپراکاش یانترا:

اسمش کمی سخت است اما کاربردش بسیار مفید بوده است. با این وسیله منجمان می توانستند با نشانه گذاری، موقعیت ستارگان را پیدا کنند.

 

 

رصدخانه جانتر مانتر 3
رصدخانه جانتر مانتر

 

 

میسرا یانترا:

از این وسیله برای مشخص کردن بلندترین و کوتاه ترین روز در سال و زمان رسیدن ظهر در شهرهای دیگر استفاده می کردند.

خوشبختانه با گذر زمان و رفت آمد بسیاری از گردشگران آسیبی به این مجموعه وارد نشده است و سازه های آن درست مثل روز اول سالم باقی مانده است، مجموعه جانتر مانتر گزینه خوبی برای آنهایی است که علاوه بر علاقه مندی به جاذبه های تاریخی، به علم رصدشناسی و ستارگان نیز علاقه مندند.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است