شهر زوگدیدی در گرجستان

شهر زوگدیدی در گرجستان

زوگدیدی (به گرجی: ზუგდიდი) یکی از شهرهای گرجستان واقع در استان تاریخی سامِگرلو (مینگرلیا) در غرب این کشور است. زوگدیدی مرکز منطقه سامگرلو-زمو سوانتی است که دو استان تاریخی سامگرلو و سِوانتی را در برگرفته است.

شهر زوگدیدی واقع در شمال غرب کشور گرجستان است.این شهر محل سکونت خاندان سلطنتی مینگرلیا بوده است. امروزه شهر زوگدیدی به قطب آینده اقتصادی و توریستی کشور گرجستان تبدیل شده است.

زوگدیدی یکی از مهمترین شهرهای تاریخی گرجستان و پایتخت سلسله مینگرلیا و محل زندگی خانواده سلطنتی بوده است.

زوگدیدی واقع در استان تاریخی سامِگرلو (مینگرلیا) است و مرکز منطقه سامگرلو-زمو سوانتی است که دو استان تاریخی سامگرلو و سِوانتی را در برگرفته است. جمعیت شهر زوگدیدی در سال 2010 درحدود 80,000 نفر بوده است.

امروزه شهر زوگدیدی به منطقه آزاد ویژه اقتصادی و توریستی تبدیل شده است. دولت گرجستان به کسانی که مایل به ساخت هتل در شهر زوگدیدی باشند کمک های فراوانی می کند و برای ساخت هتل، به سرمایه گذاران زمین رایگان و وام های کم بهره اعطا می کند.

 

مراکز گردشگری شهر زوگدیدی در گرجستان

 

قصر ملکه

زوگدیدی

 

 

باغ بوتانیک

 

باغ بوتانیک زوگدیدی

 

خیابان اصلی شهر زوگدیدی

 

میدان اصلی شهر زوگدیدی

 

 

قصر نیکو (موزه دادیانی)

 

موزه دادیانی1

 

کاخ دادیانی یکی از جاذبه های بسیار با شکوه کشور گرجستان که توسط یک باغ بزرگ احاطه شده است و به عنوان مجموعه ای ارزشمند و دربردارنده ی فرهنگ این کشور محسوب می شود. کاخ دادیانی در شهر زوگدیدی قرار دارد. معماری این کاخ بسیار زیبا و برگرفته از سبک معماری اروپایی است. مجموعه ی عظیم کاخ دادیانی شامل کاخ ملکه Ekaterine Chavchavadze Dadiani و شاهزاده  Niko Dadiani، کلیسا courtو باغ گیاه شناسی می باشد که در سال ۱۸۴۰ بنا شده اند. اولین اقدامات جهت ساخت کاخ دادیانی در زمان جمهوری دموکراتیو گرجستان قبل از پیوستن گرجستان به اتحاد جماهیر شوروی رخ داد. در سال ۱۸۵۰، شاهزاده دیوید دادیانی (David Dadiani) اولین موزه ی حفاری های باستان شناسی را در کاخ دادیانی ایجاد کرد؛ که در طی حفاری های انجام شده، موزه منحصر به فرد سکه سازی منطقه ی آرچاپلیس (Archaeopolis) به طور تصادفی کشف شد. همچنین خانواده ی دادیانی مجموعه ای از سلاح و زره پوشهای اروپایی، آثار مردم شناسی و هنری زیبایی را در این موزه نگهداری می کردند. در فوریه ۱۹۲۰، مدیران محلی زوگدیدی جهت حفظ کاخ دادیانی جلسه ای برگزار کردند و تصمیم گرفتند که کاخ را مجددا به مردم بازگردانند، زیرا طبق قانون تصاحب اموال سال ۱۹۱۹، کاخ و تمامی اموال آن ضبط شده بود. با این حال بازگرداندن کاخ تنها در حد نوشته بود و در واقع اجرا نشد.

پس از آن پیشنهاد تبدیل کاخ به موزه ارائه شد اما چون به زیان منابع مالی و تصمیمات سیاسی بود منتفی گردید. در سال ۱۹۲۱ با تاسیس دولت خودمختار گرجستان، کاخ دادیانی به موزه تندیل شد. اولین مدیر موزه شخصی به نام (A. Chanturia) بود که به همراه یک نگهبان از اموال و گنجینه های موزه نگهداری می کردند. در سال ۱۹۸۰، مجموعه ی کاخ دادیانی مورد بازسازی قرار گرفت. دیوارهای کاخ به سبک اروپایی قرن ۱۹ وکاملا متفاوت از سبک رنگ آمیزی معمولی، نقاشی شده بود. متاسفانه بسیاری از این نقاشی ها از بین رفته و غیر قابل بازیابی بودند. امروزه ظاهر درونی کاخ تنها از طریق طرح ها و نقاشی ها شناخته می شود. موزه دارای بیش از ۴۵۰۰۰ اثر و اشیا با ارزش است. برخی از آن ها در مجموعه آثار کاخ که در سال ۱۹۱۹ مصادره شد، قرار می گیرد و برخی دیگر، پس از سال ۱۹۲۰، به موزه اضافه شده است. تمامی این آثار ارزشمند نشان دهنده تاریخ هزاران سال گذشته وشامل چندین قطعه منحصر به فرد مانند: آثار زرگری قرن نوزدهم، مجموعه های متنوعی از آثار یونان باستان، فرهنگ باستان شناسی کولخیس، قدیسان مسیحی و هنر اروپا، صنایع دستی، آثاری از شاهزادگان سامگرلو، خانواده های سلطنتی فرانسه، نمونه هایی از سلاح های آسیایی و اروپایی، مجموعه ای از نقاشی های نقاش روسی به نام (peredvizhniks)، نقاشی های فرانسوی با مضمون صحنه های نبرد و نقاشی های انگلیسی با مناظری از دریا، گالری بسیار غنی از عکسها، مجموعه ای از کریستال و ظروف سفالی و… همچنین بخش دیگری از موزه دارای کتابخانه ای با هزاران کتاب کمیاب و ارزشمند می باشد. یکی از خاص ترین و ارزشمند ترین آثار موزه لباسی است که توسط مریم مقدس پوشیده شده است. داستانهای زیادی در مورد نحوه ی ورود این اثر ارزشمند به گرجستان وجود دارد. معتبر ترین داستان اینگونه روایت می کند که لباس مریم مقدس به همراه دیگر آثار مذهبی و مقدس توسط اسقف اعظم، پس از سقوط قسطنطنیه به دست ترکان عثمانی در سال ۱۴۵۳، به گرجستان آورده شده است. لباس مریم مقدس درون برج کلیسا (court) نگهداری می شود. هر سال در ماه اوت، لباس در معرض دید عموم مردم قرار می گیرد. ساعت کار موزه هر روز به جز دوشنبه ها ۱۰:۰۰-۱۸:۰۰ می باشد.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است