شهر متسختا در گرجستان

شهر متسختا در گرجستان

مْتْسْخِتا (به گرجی: მცხეთა) پایتخت پادشاهی گرجستان شرقی، در ایالت شیدا کارتلی واقع شده است. متسختا از شهرهای قدیمی گرجستان است. بنای آن در نیمهٔ دوم هزارهٔ اول پیش از میلاد عیسی مسیح نهاده شده است. اکنون این شهر در نوار باریکی در طول ساحل رود متکواری و آراگوی کشیده شده و تقریباً به طول کامل توسط کوهستان‌ها، احاطه شده است. در دوره‌های گذشته این شهر به استحکامات و ساختمان‌های پیوسته‌ای متصل بود که تا دامنهٔ کوه‌های اطراف کشیده می‌شد و بر روی هم با پایتخت، مرکز دولتی بزرگی را تشکیل می‌دادند.

در صورت تمایل این فیلم زیبای 4 دقیقه ای را ببنید تا در حال و هوای رویایی متسخایا قرار بگیرید

 

دورهٔ رشد متسختا از قرن‌های اولیهٔ عصر مسیحیت آغاز و تا قرن ششم میلادی ادامه یافته است. پس از انتقال پایتخت به تفلیس در قرن ۶ میلادی، متسختا باکلیساهای متعدد و کلیساهای جامعی که بعدها در آنجا ساخته می‌شود، به عنوان مرکز دینی کشور باقی می‌ماند.

 

 

شهر متسختا در گرجستان

 

متسختای امروز با آثار معماری و باستانی ارزشمند خود همچون یک موزه است. کاوش‌هایی که در شهر و پیرامون آن صورت گرفته آثار ارزشمندی از نمونه‌های فرهنگ مادی هزارهٔ اول پیش از میلاد حضرت عیسی (ع) تا قرن‌های ۱ تا ۶ میلادی را در بر می‌گیرد.

ترکیب اصلی اقتصادی این منطقه کشاورزی، باغداری و پرورش گوسفند می‌باشد که این فعالیت آخر، در مناطق مرتفع تیانتی، توشِتی و کازبگی صورت می‌گیرد. جاده‌های نظامی گرجستان از این منطقه یعنی از میان تفلیس و مرز با فدراسیون روسیه می‌گذرد. این منطقه با توجه به بسته بود مسیر آبخازیا مهم ترین کانال تردد جاده‌ایگرجستان و روسیه می‌باشد. بیشترین صنایع این منطقه در متسختا و توشتی قرار دارد. ضمن اینکه پیست‌های اسکی در بخش گودائوری این منطقه واقع می‌باشد. نرخ بیکاری در این منطقه ۶ درصد گزارش شده است.

 

اماکن گردشگری شهر متسختا در گرجستان

کلیسای سوتیتسخولی (Sventitskhoveli Cathedral)

 

کلیسای سوتیتسخولی

 

کلیسای سوتیتسخولی در قرن چهارم، زمانی که مسیحیت به کشور گرجستان وارد شد، ساخته شده است. اما کلیسای فعلی در قرن یازدهم توسط معمار معروف گرجی آرساکیدزه ساخته شده است. این بنای با شکوه به دلیل معماری بسیار ارزشمند و زیبای خود و ترکیب قطعات حجاری های هنرمندانه روی سنگ قابل تامل و توجه بسیار است و روی دیوار شمالی آن، یک بازو و دست راست که قلم به دست دارد و نمادی از سنگ تراشی است حجاری شده است.

 

 

صومعه سنت نینوا (St. Nino Monastery)

 

صومعه سنت نینوا

 

این بنا در مرکز شهر متسختا واقع شده است و قدمت آن به قرن یازدهم بر میگردد.

اولین پادشاه مسیحی (Mirian)، ملکه نانا و پدر آشوریان همگی در این مکان به خاک سپرده شده اند. صومعه سنت نسنو شامل کلیسای اصلی، کلیسای سنت نینو و یک برج ناقوس مس باشد.

 

 

منطقه محافظت شده و موزه باستان شناسی متسختا (Mtskheta State Archeaological Museum – Reseve)

 

موزه باستان شناسی متسختا

 

قدمت آثار این منطقه به دوران عهد برنز و اواخر قرون وسطا برمیگردد.

 

قلعه ببریس تسیخه(Bebris Tsikhe)

 

قلعه ببریس تسیخه

 

قلعه ببریس تسیخه در شمال شهر متسختا و در سمت راست رودخانه آرگاوی واقع شده است. این قلعه در دوران باستان ساخته شده است و به آن در دوران باستان بلتا (Belta) می گفتند. مساحت کل آن حدود 1500 متر مربع می باشد.

 

صومعه جواری (Jvari Monastery)

 

جواری

 

صومعه جواری در قرن ششم روی یک تپه روبروی شهر متسختا و در محل تلاقی دو رودخانه آرگاوی و متکواری ساخته شده است. مدت کوتاهی پس از پذیرش مسیحیت، کینگ میریان سوم یک صلیب چوبی عظیم در این مکان بنا نهاد. این اثر در سازمان یونسکو ثبت شده است.

 

ویدئویی از صومعه جواری

 

آرماز تسیخه (Armaztsikhe)

 

آرماز تسیخه

 

این منطقه تاریخی در امتداد بزرگراه متسختا تفلیس واقع شده است و شامل دیوارها، برج ها، سازه های اقامتگاه سلطنتی و خرابه های طاق دفن می باشد. مردم محلی این محل را به نام Bagineti  می شناسند.

 

 

قلعه آرمازی (Armazi Fortress)

 

آرمازی

 

قلعه آرمازی یکی از قلعه های مهم در کشور است. هم اکنون مساحت این قلعه 30 هکتار می باشد. از قلعه آرمازی برای کنترل جاده به کشورهای مرزی استفاده می شده است.

 

 

صومعه شیو مگویمه(Monastery of shio Mgvime)

 

صومعه شیو مگویمه

 

صومعه شیو مگویمه در فاصله 8 کیلومتری از متسختا در سمت چپ رودخانه متکواری واقع شده است. صومعه شیو مگویمه در ابتدای نیمه دوم قرن ششم توسط یکی از پدران آشوری به نام shio ساخته شده است.

 

 

زدازنی (Zedazeni)

 

زدازنی

 

مجتمع زدزانی در 6 کیلومتر جنوب روستای Saguramo در بالای یک کوه پوشیده شده از جنگل های عمیق ساخته شده است. این مجتمع شامل کلیسای سنت جان باپتیست، قلعه و دبر می باشد.

 

 

موزه دولتی ایلیا چاوچاوادزه ساگارامو (Ilia Chavchvadze Saguramo State Museum)

 

موزه دولتی ایلیا چاوچاوادزه ساگارامو

 

این موزه در روستای ساگارامو Saguramo واقع شده و مجتمع موزه شامل اقامتگاه، ساختمان جانبی و باغ های انگور خانواده معروف نویسنده گرجستان ایلیا چاوچاوادزه می باشد.

 

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است