شهر کازان در روسیه

شهر کازان در روسیه

کازان یا قازان یا غازان (تاتاری: خط لاتین Kazan، خط سیریلیک Казан، روسی: Казань) پایتخت جمهوری تاتارستان در فدراسیون روسیه است که براساس سرشماری ۲۰۱۰ روسیه با ۱٬۱۴۳٬۵۳۵ نفر جمعیت، هشتمین شهر پرجمعیت و یکی از مهم‌ترین شهرهای روسیه به‌شمار می‌رود.

شهر کازان محل تلاقی رودهای وُلگا و کازانکا در بخش اروپایی روسیه است. کرملین کازان از میراث جهانی یونسکو است. یونسکو در سال ۲۰۰۵ میلادی، در مراسمی سالگرد هزارسالگی شهر کازان را به‌عنوان شهری چندقومیتی و محل زندگی مسالمت‌آمیز مسلمان و مسیحی گرامی داشت. در آوریل ۲۰۰۹، لقب رسمی «پایتخت سوم فدراسیون روسیه» برای این شهر درنظر گرفته شد. و در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان پایتخت ورزشی روسیه انتخاب شد. کازان در سال ۲۰۱۳ میزبان مسابقات المپیاد تابستانی دانشجویی، ۲۰۱۵، میزبان مسابقات جهانی ورزش‌های آبی و یکی از شهرهای میزبان جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ در روسیه است.

شهر کازان را در دوران حکومت بلغارستان ولگا به عنوان دژی در کنار مرز با تیره‌های فنلاندی‌تبار همسایه یعنی ماریها و اودمورتها بنا کردند. تاریخ بنای این شهر چیزی میان آغاز سدهٔ ۱۱ تا پایان سده ۱۳ میلادی گمان زده می‌شود. قدیمیترین بازمانده‌های شهر کهن کازان در کرملین کازان بدست آمده است. در سده ۱۳ کازان همچون پناهگاهی برای تاتارهائی شد که شهرهایشان در جریان حمله چنگیزخان مغول ویران می‌شد. پس از آن کازان مرکز یک امارت در قلمرو اردوی زرین شد. پس از سرنگونی اردوی زرین، کازان در ۱۴۳۸ پایتخت خاناتی نیرومند به نام خانات کازان گشت. در ۱۴۸۷ روسها شهر را تصرف کردند ولی بزودی پس نشستند.

 

حمل و نقل عمومی شهر کازان

حمل و نقل

کازان دارای سه فرودگاه به‌نام‌های فرودگاه بین‌المللی کازان، فرودگاه شماره دو کازان و کازان بوریسوگلبسکویه می‌باشد.

مترو

متروی قازان در سال ۲۰۰۵ تأسیس شده و هم‌اکنون دارای ۱ خط و ۱۰ ایستگاه می‌باشد.

 

دانشگاه کازان

سومین شهر بزرگ علمی روسیه پس از مسکو و سن‌پترزبورگ است، که دانشگاه‌های بزرگی همچون دانشگاه کازان، دانشگاه اسلامی روسیه، دانشگاه فرهنگ و هنر کازان، دانشگاه فنی کازان فعال است.

 

اماکن گردشگری شهر کازان

کلیسای جامع کازان

 

کلیسای جامع کازان

 

کلیسای جامع کازان بین یکی از بزرگترین کلیساهای سن پترزبورگ است که سال‌های ۱۸۰۱ تا ۱۸۱۱ میلادی ساخته شد و معمار آن، آندری وارانیخین، معمار توانمند روس بود. این کلیسا به شکرانه‌ی پیروزی بر ناپلئون ساخته شد چون مردم اعتقاد داشتند که با کمک مریم مقدس به این پیروزی رسیدند. داخل کلیسا تصویری از حضرت مریم وجود دارد که مسیحیان در مقابل آن، با احترام ایستاده و دعا و نیایش می‌کنند. ساختمان این کلیسا به شکل نیم دایره است و معماری روسی در هر گوشه‌ی آن استفاده شده تا یادآور تمدن این کشور باشد.

 

مسجد مرجانی کازان

 

مسجد مرجانی

 

مسجد مرجانی در شهر کازان kazan روسیه در منطقه ی اسلو Слобода (منطقه ی ساحلی، در قسمت پایین دریاچه ی کابانКабан) قرار دارد و یکی از بناهای تاریخی و مذهبی تاتار(از قرن هجدهم و نوزدهم) به شمار می رود. ساخت این مسجد در سال ۱۷۶۶ آغاز و در سال ۱۷۷۰ به پایان رسید. دستور ساخت این بنا توسط کاترین دوم صادر و به افتخار نام امام جماعت پیشین خود شهاب الدین مرجانی مسجد مرجانی نامیده شد. مسجد مرجانی کازان به عنوان اولین مسجد سنگی روسیه شناخته می شود. این مسجد دارای دو طبقه، یک مناره و سه لایه بر روی پشت بام می باشد. فضای داخلی این بنا ترکیبی از معماری سن پترزبورگ، نقاشی های تزئینی باروک و تاتار است که توسط معماری به نام Kaftyrev VI طراحی و اجرا گشته. پس ازآن در سال ۱۸۶۱، در مسجد فرعی پله هایی به سمت شمال ساخته و در سال ۱۸۸۵ نیز مناره ی مسجد بازسازی شد. در سال ۱۸۸۷ اطراف مسجد با حصارهای زیبا تزئین و بر بالای مناره نیز هلالی طلایی قرار گرفت. دیوارهای این مسجد سفید و سقف آن نیز سبز است که شب ها نورپردازی منحصر به فردی روی آن ها انجام شده و جلوه ای منحصر به فرد را پدید می آورند. طبقه ی اول این مسجد قسمت اداری محسوب می شود و طبقه ی دوم قسمت مسجد و نمازخانه است. در حال حاضر مجموعه ساختمان های این مسجد اداره ی معنوی مسلمانان تاتار به شمار می رود و در نزدیکی آن کالج اسلامی کازان، فروشگاه محصولات فرهنگی اسلامی، یک کافه و فروشگاه مواد غذایی حلال، وجود دارد. قابل ذکر است که این مسجد برای جشن هزاره ی کازان مجدد بازسازی شد.

 

مسجد قل شریف

 

مسجد قل شریف

 

مسجد قل شریف یکی از سمبل های مردم تاتار در تاتارستان است، یک بنای تاریخی معروف که مکانی برای پرستش خداوند بوده و تاریخچه پرفرازونشیبی دارد؛ قدمت آن به قرن ۱۶ میلادی باز می گردد. مسجد و موزه ی کازان کرملین که بانام قل شریف شناخته می شوند، هم اکنون در یکی از قسمت های استان کازان در روسیه واقع می باشد. درمتون تاریخی کازان و بسیاری از منابع تاریخی منطقه بارها، از قل شریف به عنوان فردی فیلسوف و متفکر و همچنین به عنوان یکی از اربابان مناطق یادشده است. با پیگیری این متون می توان گفت که از قل شریف در آن زمان به عنوان یک رهبر دینی برجسته یاد می کرده اند و تاتارها او را به عنوان یک شخص بسیار مهم به حساب می آوردند تا جایی که به وی لقب امیر داده بودند. قل شریف در جریان تسخیر کازان توسط روس ها در سال ۱۵۵۲ میلادی کشته شد. پس از فتح کازان توسط روس ها، تمامی بناها به آتش کشیده شد و مسجد کازان نیز در آتش سوخت. بعد از گذشت سال ها فیلسوف و دانشمند معروف تاتارستان مردزانی با مطالعه و تحقیق بسیار دریافت که تاتارستان دارای مسجدی بوده که توسط قل شریف رهبری می شده. شریف کف که خود یکی از رهبران ، دانشمندان و شاعران تاتار بوده، بر پایه تحقیقات مردزانی، چهارصد سال پیش مسجدی زیبا و بزرگ احداث کرد. مسجد دارای کتابخانه ای بزرگ بود که سبب شد در قرن ۱۶ به مرکز اصلی علمی و تحصیلی در منطقه ولگا تبدیل شود. در سال ۱۹۹۵ مردم آن منطقه با درخواست از دولت تاتارستان اقدام به مرمت و بازسازی مسجد کردند که کار آن در بهار سال ۱۹۹۶ پایان یافت. در تابستان همان سال رئیس جمهور روسیه در بازدید از این مسجد متعهد به پرداخت کمکی شایان به مسجد شد؛ و از آن زمان مردم بیش از پیش با تصویر و افسانه قل شریف در آن منطقه زندگی کردند.

 

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است