تحصیل پزشکی در هند

تحصیل پزشکی در هند
داروسازی در هند
تحصیل در هند در رشته داروسازی هم مانند تحصیل دندانپزشکی در هند عده زیادی از ایرانیان متقاضی تحصیل در خارج از کشور را در سالیان اخیر روانه هند کرده است. یکی از مهمترین نکات درباره تحصیل در هند در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی این است که دانشگاههای هند (البته نه همه) مورد تأیید وزارت بهداشت کشورمان هستند و فارغ‌التحصیلان ایرانی دانشگاههای هند پس از بازگشت به ایران می‌توانند با طی کردن مراحل معمول، تحت عناوین مختلف در زمینه تحصیلی‌شان مشغول به کار شوند.در ادامه با سایت roomaco.com همراه باشید تا با تحصیل پزشکی در هند  آشنا بشیم .
تحصیل در رشته داروسازی در هند به دو صورت پیوسته و ناپیوسته ممکن است.
ناپیوسته
دانشجویان ابتدا با تحصیل در دوره 4ساله B. Pharm می‌توانند مدرک لیسانس داروسازی دریافت کنند و پس از آن (و در صورت تمایل به ادامه تحصیل) یا دوره 2ساله فوق لیسانس (M. Pharm) و یا دوره 3ساله دکترای داروسازی (D. Pharm) را بگذرانند. مدرک دکترای ناپیوسته داروسازی معادل مدرک دکترای پیوسته است.
فارغ‌التحصیلان دوره لیسانس داروسازی (B. Pharm) از دانشگاههای هند می‌توانند در ایران بعنوان مسؤول فنی داروخانه فعالیت کنند. البته آنها باید ابتدا در آزمون ارزشیابی مدارک شرکت کرده و در صورت قبولی در این آزمون، اجازه کار بدست می‌آورند. مدرک فوق لیسانس فارغ‌التحصیلان دوره M. Pharm در صورت تطابق طول دوره و ارائه پایان‌نامه تحقیقاتی، مورد تأیید قرار می‌گیرد. فارغ‌التحصیلان دکترای ناپیوسته یا D. Pharm ‌ هم برای اینکه بتوانند بعنوان دکتر داروساز در کشور فعالیت کنند باید در آزمون ارزشیابی مدارک پذیرفته شوند.
پیوسته
دوره پیوسته دکترای داروسازی یا Pharm. D امکانی است که از حدود 10سال پیش در دانشگاههای هند بوجود آمده تا دانشجویان بتوانند با گذراندن یک دوره یکپارچه، موفق به دریافت مدرک دکترای داروسازی شوند. طول این دوره، 6سال است که دانشجویان پس از پاس‌کردن واحدهای درسی در 5سال اول، مانند دانشجویان دوره D. Pharm باید سال آخر را بعنوان کارآموز یا انترن در بیمارستان یا داروخانه بگذرانند و در صورت بازگشت به کشور بعد از فارغ‌التحصیلی هم با قبولی در آزمون ارزشیابی مدارک و بدون گذراندن هیچ دوره تکمیلی، می‌توانند بعنوان دکتر داروساز مشغول به کار شوند.
نکته: متقاضیان تحصیل داروسازی در هند برای گرفتن پذیرش از دانشگاههای این کشور باید مدرک پیش‌دانشگاهی تجربی یا ریاضی داشته باشند.
یکی از مسائلی که بسیاری از متقاضیان تحصیل در هند در رشته‌های داروسازی و دندانپزشکی با آن مواجه هستند مسئله زمان است.

بسیاری از متقاضیان تحصیل داروسازی و دندانپزشکی در هند برای گرفتن تصمیم نهایی و قطعی در مورد آینده تحصیلی خود منتظر اعلام نتایج کنکور سراسری می‌مانند؛ در حالی که نتایج کنکور زمانی اعلام می‌شود که صندلی‌های داروسازی و دندانپزشکی در دانشگاههای مورد تأیید وزارت بهداشت در کشور هند اصطلاحا پر شده‌اند و به سختی و در صورت انصراف دیگرانی که پذیرش دارند می‌توان صندلی خالی پیدا کرد. در این حالت هزینه خرید صندلی هم بیشتر از زمان‌های دیگر است. اگر هم کسی موفق به اخذ پذیرش در رشته مورد نظر خود نشود؛ یا باید سراغ کشور یا رشته‌ای دیگر برود و یا باید یک سال صبر کند که اگر پسر باشد و مشمول شده باشد چنین امکانی ندارد.

برخی از متقاضیان تحصیل داروسازی و دندانپزشکی هم هستند که به هر دلیلی (امید به قبولی در دانشگاههای داخلی، شرایط مالی، امکانات و کیفیت شهر و دانشگاه مورد نظر و یا هر چیز دیگر) تصمیم می‌گیرند سال بعد هم در کنکور (سراسری / آزاد) شرکت و توانایی‌های خود را یک بار دیگر امتحان کنند. نکته‌ای که در این مورد باید به آن توجه کرد این است که وضعیت دانشگاههای کشورهایی مثل هند هر سال متغیر است و نمی‌توان بر اساس وضعیت فعلی آنها برای آینده  تصمیم گرفت؛ ممکن است دانشگاهی در حال حاضر آزمون ورودی و شرط مدرک زبان نداشته باشد و سال بعد داشته باشد یا دانشگاهی امسال مورد تأیید وزارت بهداشت کشورمان باشد و سال آینده نباشد و برعکس (البته خروج نام یک دانشگاه از لیست دانشگاههای موردتأیید مشکلی برای تأیید مدارک دانشجویانی که پیش از آن، تحصیل خود را در دانشگاه شروع کرده‌اند بوجود نمی‌آورد و در واقع وضعیت دانشگاه در زمان شروع تحصیل فرد ملاک است).

نکته دیگر این است که اگر کسی تصمیم قطعی خود را برای تحصیل در دانشگاههای هند در رشته دندانپزشکی یا داروسازی گرفته‌؛ بهتر است در اولین فرصت مدارک لازم را (بخصوص آن دسته از مدارک که نیاز به ترجمه رسمی دارند) آماده کند تا بتواند هرچه زودتر برای گرفتن پذیرش اقدام کند و احیانا فرصت اخذ پذیرش را از دست ندهد.

تحصیل پزشکی هند

دندانپزشکی در هند
در سالیان اخیر تحصیل در هند و بویژه تحصیل دندانپزشکی در هند میان ایرانیان متقاضی تحصیل در خارج از کشور علاقمندان زیادی پیدا کرده است. دندانپزشکی به سبب موقعیت شغلی فارغ‌التحصیلان آن، رشته پرطرفداری است و هند هم بعلت هزینه‌های نسبتا پایین تحصیل و زندگی، مقصد خیلی از متقاضیان ایرانی تحصیلات بین‌المللی است. نکته مهم دیگر درباره تحصیل در هند در رشته دندانپزشکی این است که متقاضیان می‌توانند بدون آزمون ورودی و مدرک زبان، از دانشگاه پذیرش بگیرند، درحالی که برای تحصیل در خیلی از کشورهای اروپای غربی، آمریکای شمالی و استرالیا، باید مدرک زبان و معدل بالا داشت و در آزمون ورودی پذیرفته شد. در جدیدترین لیست دانشگاههای مورد تأیید وزارت بهداشت کشورمان، نام تعدادی از دانشگاههای هند هم به چشم می‌خورد.  البته وزارت بهداشت اخیرا یکی از محبوب‌ترین دانشگاههای هند (میان متقاضیان تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) یعنی دانشگاه راجیو گاندی را از لیست دانشگاههای مورد تأیید خود خارج کرده است. به دنبال این تصمیم، دانشگاه پزشکی دکتر ام.جی.آر تامیل نادو مورد توجه متقاضیان تحصیل در هند قرار گرفته و به انتخاب بسیاری از آنها تبدیل شده است.

شرایط تحصیل در هند در رشته دندانپزشکی
دانشجویان محصل در رشته دندانپزشکی درهند یا Bachelor of Dental Surgery / BDS باید طی یک دوره 4.5 تا 5.5ساله دروسی مانند جراحی دندان، آناتومی دندان و مواد دندانپزشکی را پاس کنند و پس از آن، با گذراندن یک دوره کارآموزی، فارغ‌التحصیل می شوند. ایرانیان فارغ‌التحصیل دندانپزشکی از دانشگاههای هند (و کشورهای دیگر بجز آمریکا و کانادا) برای اینکه بتوانند بعنوان دندانپزشک در ایران  فعالیت کنند، باید در آزمون وزارت بهداشت پذیرفته شوند.
دوره تحصیلی دندانپزشکی در هند شامل دو دوره عمومی (2سال اول) و تخصصی (3سال دوم) است. در دوره عمومی، دروسی مانند آناتومی دندان، پاتولوژی و مواد دندانپزشکی و در دوره تخصصی، دروسی مثل بیماری‌های دهان و دندان، پروتز دندان و جراحی عمومی تدریس می‌شود. پس از این دانشجویان باید 1سال را هم بعنوان انترن (کارآموز) در بیمارستان وابسته به دانشگاه بگذرانند.

پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در هند
تا سال 2015 ایرانیانی که قصد تحصیل دندانپزشکی در هند را داشتند، دانشگاه راجیو گاندی هند را انتخاب می‌کردند اما مدتی پیش وزارت بهداشت کشورمان این دانشگاه را از لیست دانشگاههای مورد تأیید خود خارج کرد. دانشگاهی که می‌توان بعنوان جایگزین، به متقاضیان تحصیل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی (و سایر رشته‌های زیرشاخه علوم پزشکی) در هند پیشنهاد کرد دانشگاه ام جی آر The Tamil nadu Dr. M.G.R Medical University است که بدون امتحان ورودی امکان تحصیل به متقاضیان را می‌دهد.

معرفی
ام جی آر Dr. M.G.R. Medical University در سال 1987 با حمایت رئیس‌جمهور وقت هند، در شهر چنای (در استان تامیل نادو) تأسیس شد. نام این دانشگاه از نام وزیر سابق تامیل نادو، دکتر MGRamachandran گرفته شده است و هدف از تأسیس آن، پیشرفت دانش در زمینه علوم پزشکی بود. این دانشگاه در حال حاضر و بعد از گذشت 30 سال از زمان تإسیس، به دومین دانشگاه بزرگ علوم پزشکی در هند تبدیل شده است و همانطور که گفته شد، بعد از خروج نام دانشگاه راجیو گاندی از لیست داشگاههای مورد تأیید وزارت بهداشت، بهترین گزینه برای تحصیل علوم پزشکی در هند محسوب می‌شود.
متقاضیان تحصیل در رشته‌های مختلف علوم پزشکی در هر مقطعی می‌توانند دانشگاه ام جی آر را برای تحصیل انتخاب کنند بویژه اینکه این دانشگاه برای پذیرش دانشجو آزمون ورودی برگزار نمی‌کند.

ام جی ار دانشگاه هند

دوره‌های ارائه ‌شده در مقاطع مختلف تحصیلی
کارشناسی
• پزشکی – MBBS
• دندانپزشکی – BDS
• داروسازی
• هومیوپاتی و جراحی
• پرستاری
• فیزیوتراپی
(طول دوره کارشناسی 5 تا 6 سال است)
کارشناسی ارشد
• داروسازی
• پرستاری
• فیزیوتراپی
• بیوشیمی
• میکروب شناسی
• فارماکولوژی
(طول دوره کارشناسی ارشد 2سال است)
MS – جراحی
• جراحی ارتوپدی
• چشم
• گوش و حلق و بینی
• آناتومی
• جراحی فک و دهان
• ارتدونسی
• جراحی عمومی
(طول این دوره 4 تا 5 سال است)
MD – پزشکی
• عمومی
• زنان و زایمان
• میکروبیولوژی
• فیزیولوژی
• اطفال
• بیهوشی
(طول این دوره 3 تا 4 سال است)
“راهنمای اقامت ، تحصیل ، سفر و زندگی در دیگر کشورها”

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است