راهنمای خرید کوسن

اگر شما نیز مانند خیلی از افراد به هنوز به معجزه حضور کوسن در دکوراسیون منزل پی نبرده اید، شاید وقت آن شده باشد که همین حالا به صورت جدی به آن فکر کنید و این راه حل ساده برای تغییر و جلوه بخشیدن به فضای خانه را تجربه کنید! تجربه‌ی شخصی من در این مورد تجربه‌ای کم‌هزینه و دوست‌داشتنی بود. درست لحظه‌ای که کوسن‌های جدید رنگی نمدی وارد منزل من شده و بر روی مبلمان جای گرفتند، تفاوت عظیمی را در چهره‌ی منزل خود حس کردم.

شاید باورتان نشود اما انتخاب کوسن می‌تواند رنگ و بوی جدیدی به دکوراسیون شما بخشیده و نقش مهمی در شادابی و نشاط منزل شما داشته باشد. اما معیارهای انتخاب کوسن مناسب چیست؟ با ما همراه باشید .

راهنمای خرید کوسن

سبک دکوراسیون شما چیست؟

لازم به گفتن نیست که استفاده از هر طرح و سبک کوسنی برای هر نوع دکوراسیونی مناسب نیست. اولین چیزی که باید به آن توجه کنید سبک دکوراسیون منزلتان است. آیا مبلمان و فرش شما سنتی ایرانی است؟ آیا شما منزل خود را به سبک مدرن و با جدیدترین متدهای روز دنیا آراسته‌اید؟ آیا دکوراسیون منزل شما سیاه‌وسفید است؟

برای هر یک از انواع دکوراسیون، کوسن‌های مختلفی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. کوسن‌هایی با سبک سنتی و طرح‌های پیچازی و اسلیمی مناسب منزلی با فرش ایرانی و مبلمان طرح شرقی هست. برای یک مبلمان ساده‌ی مینیمالیستیک، کوسنی با پس‌زمینه‌ی ساده و طرح کوچکی در وسط آن پیشنهاد می‌گردد.

اگر شما قصد دارید کوسنی برای اتاق کودک انتخاب کنید، طرح‌های موردعلاقه‌ی او را در نظر بگیرید و سعی کنید یک کوسن کودکانه مطابق سلیقه ی وی انتخاب کنید.

راهنمای کوسن

متریال

اگر در منزل خود کودک یا حیوان خانگی دارید، باید از خریداری کوسن های ساخته شده از پارچه‌های سخت تمیز شو مثل ابریشم و مخمل خودداری کنید. درحالی که پارچه های مربوط به مبلمان بیرون زیادی لوکس و لطیف نیستند اما بادوام تر هستند و پاک کردن شان آسان تر است.

برچسب پشت پارچه کوسن‌ها را بررسی کنید تا ببینید آیا قابل شست و شو در ماشین هستند یا باید به خشکشویی بدهید. حتی اگر پارچه‌های کوسن تان قابل شست و شو در ماشین بودند به جای این که هر بار آن ها را در ماشین بیندازید از روش تمیزکردن نقطه به نقطه استفاده کنید تا کمتر پارچه آن در معرض ساییدگی و محو شدگی رنگ قرار بگیرد.

آیا به شکل هندسی کوسن اهمیت می دهید؟

برخلاف تصور عمومی کوسن‌ها در شکل های هندسی یکسان و محدود ارائه نمی‌شوند. با کمی جستجو در بازار شما می‌توانید کوسن‌هایی در طرح‌های هندسی مختلف از قبیل دایره‌ای، مربعی، مستطیلی، ستاره‌ای و سایر شکل های خلاقانه پیدا کرده و کوسن مناسب منزل و مبلمان خود را انتخاب کنید.

شما می‌توانید شکل مناسب کوسن خود را بر طبق شکل و زاویه‌های موجود در مبلمان خود پیدا کنید. مثلاً برای مبلمان مستطیل شکل، مسلماً کوسن مستطیل شکل نمی‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. اصل جذابیت تضاد را دست کم نگیرید. برای مبل مستطیلی شما می‌توانید از کوسن دایره‌ای و یا مربعی استفاده کنید.

و یا اگر به دنبال کوسن مناسب برای قرار دادن در کنار بالش بر روی تخت خواب خود هستید، کوسن‌های مربعی با گوشه‌های خمیده و زاویه‌دار بهترین گزینه‌ها هستند.

خرید کوسن

پارچه های تک رنگ با رنگ شاخص

اگر در اتاقتان طرح و نقش های بسیاری به کار رفته است، مثلا مبل طرح دار، پرده های تزئینی و یا فرش پراز نقش و رنگ، پارچه کوسن را  بدون طرح انتخاب کنید. همچنین ممکن است شما علاقه داشته باشید از رنگ های خاص و تند مثل آبی، قرمز، زرد یا بنفش سیر در نشیمن و پذیرایی استفاده کنید، اما می دانید استفاده از این رنگ ها در سطوح بزرگی مثل کاناپه و مبل ها به فضای منزل شما جلوه ی خوبی نمی بخشد، در این حالت نیز می توانید مبل هایی به رنگ خنثی خریداری کنید و با کوسن های تک رنگ، رنگ دلخواهتان را به فضا وارد کنید.

دراینجا ما دو رنگ انتخاب کردیم که در چرخه ی رنگ با یکدیگر در تضاد هستند (دو رنگ مکمل) نارنجی پررنگ و آبی سرد. به یاد داشته باشید که  وقتی رنگ های مکمل در کنار هم قرار می گیرند خیلی با شکوه و با طراوت به نظر می رسند و در نگاه کلی چشمگیرتر به نظر می آیند.

اگر هنوز وسایل دیگری در اتاق ندارید، می توانید از پارچه ای طرح دار، تابلو هایی هنری و اکسسوری ها به عنوان هماهنگ کننده ی محیط استفاده کنید. برای مثال در این تصویر مشاهده می کنید که این پارچه ی شطرنجی و شیک در پشت مبل قرار گرفته و بر فضا اثرگذاشته است. نارنجی تند و آبی سرمه ای هردو در این پارچه به چشم می خورند، از این رو پارچه ی کوسن ها را تک رنگ انتخاب کردیم تا بیشترین اثرگذاری را بر فضا داشته باشیم.

کوسن

یک رنگ، سه الگو

اگر شما تعدادی کوسن همرنگ می خواهید، پیشنهاد می کنیم سه پارچه ی مختلف که با هم هماهنگ هستند را انتخاب کنید. در این چیدمان از پارچه ای بسیار مرغوب با حالت طرح برجسته (با الگوی گل در مرکز) به عنوان نقطه ی عطف استفاده شده است و رنگ مبل با کوسن مخملی تکرنگ در گوشه ها و یک کوسن شطرنجی در وسط هماهنگ شده است.

نکته اصلی در اینجا هماهنگی و تناسب رنگ هاست.کوسن هایی با رنگ شاخص  در وسط و گوشه ها به ایجاد هماهنگی میان مبل سفید رنگ و کوسن های شطرنجی روشن تر کمک می کند. طرح گلدار زنانه در وسط با طرح شطرنجی مردانه ای در دو طرف به تعادل رسیده است.  و این پارچه های طرح دار نهایتاً با پارچه های تک رنگ به هماهنگی رسیده اند.

بنابراین هنگامی که شما پارچه های مختلف از یک رنگ را در کنار هم قرار می دهید، فقط از خود بپرسید«آیا این طرح با  طرح دیگر هماهنگ و متناسب است؟»

کوسن زیبا

تک سایز، یا در سایزهای مختلف؟

در طراحی دکوراسیون، یک سری چیزها می‌توانند بسته به سلیقه ی افراد مختلف باشند. مثلاً برخی افراد تمایل دارند از چندین کوسن هم‌اندازه استفاده کنند (خود من نیز ازاین‌دست افراد به شمار می‌آیم)، و برخی دیگر دوست دارند چندین کوسن در سایزهای مختلف داشته باشند.

اگر دوست دارید کوسن‌هایی با طرح یکسان و اندازه‌های مختلف داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید طرح موردنظر خود را پرینت کرده و به آن‌ها را به مغازه‌ها و یا شرکت‌های چاپ بر روی پارچه سفارش دهید. با این روش شما می‌توانید چندین کوسن با پارچه‌ی یکسان، اما اندازه‌ها و طرح‌های متفاوت داشته باشید.

و اما اگر مانند من دوست دارید که تمام کوسن‌های به‌کاررفته بر روی مبل و راحتی منزلتان در یک ابعاد باشند، حتماً باید به تنوع طرح و رنگ آن‌ها دقت کنید تا دکوراسیون شما دچار یکنواختی و تکرار بی‌جا نشود.

به همان روش قبلی می‌توانید با استفاده از یکپارچه، و کمی خلاقیت کوسن‌هایی در یک سایز و یک تِم، اما با ظاهرهای متفاوت تهیه نمایید.

حداقل و حداکثر تعداد کوسن های مجاز چند عدد است؟

با یک جستجوی کوچک در اینترنت می‌توانید متوجه شوید که سلایق در نحوه‌ی بکار بردن کوسن‌ها بسیار مختلف است. اما چند قانون کلی وجود دارد که نادیده گرفتن آن‌ها جایز نیست.

قانون اول: همیشه دقت داشته باشید که اگر تصمیم دارید کوسن‌ها را بر روی تخت خواب قرار دهید، ماکسیمم تعداد مجاز دو عدد است. با قرار دادن دو کوسن در کنار بالش و یا بالش‌ها، تقارن زیبا و چشم‌نوازی تولید می‌شود که برهم زدن آن چندان نتیجه‌ی جالبی نخواهد داشت.

قانون دوم: در قرار دادن کوسن‌ها بر روی مبل از به کار بردن تعداد زوج خودداری کنید. علم زیبایی شناسی همواره بر بکار بردن اعداد فرد تأکید دارد. بکار بردن تعداد فرد هم موجب تمرکز خط سیر چشم، و هم موجب هماهنگی عملکرد مغز در پروسس تصویر می‌شود.

کوسن فانتزی

البته همواره می‌توان با شکستن قوانین و بکار بردن یک طرح ابتکاری و خلاقانه، سامانه‌ای نوین را بنیان نهاد، اما این کار نیاز به‌دقت زیاد و ظرافت بالا دارد.

قانون سوم: اگر تصمیم دارید بر روی یک صندلی بدون دسته کوسنی قرار دهید، سعی کنید از دو کوسن با سایزهای غیر یکسان استفاده کنید. این امر موجب می‌شود خالی بودن و خلأ موجود در این صندلی‌ها کمتر به چشم بیاید.

آیا به قابل شستشو بودن کوسن اهمیت می دهید؟

اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که علاقه‌ی شدیدی به شستشو و نظافت مبلمان خود دارید، باید بگوییم که شستن مداوم کوسن‌ها کار چندان راحتی نیست، بخصوص کوسن‌هایی که دارای لایه‌ی درونی نیستند.

بهترین گزینه برای این دست افراد استفاده از کوسن‌های کاور دار است. کاور کوسن به‌راحتی از بالشتک داخلی جدا شده و می‌توان آن‌ها را با استفاده از دست و یا ماشین لباسشویی به‌راحتی شست.

اما اگر کوسن موردعلاقه‌ی ما از نوع بدون کاور باشد چه؟ برای حل این مشکل سه راه وجود دارد. راه اول (همان‌طور که قبلاً نیز گفتیم) این است که طرح موردنظر خود را به مراکز چاپ روی پارچه سفارش داده و داخل آن را با یک بالشتک ساده پر نماییم.

راه دوم برای مواردی کاربرد دارد که شما از قبل کوسنی داشته باشید که لایه‌ی درونی‌اش قابل جداسازی نباشد. در این مورد شما می‌توانید با استفاده از شامپو فرش و یک برس نرم، به‌آرامی کوسن موردنظر را شسته و در مقابل آفتاب یا حرارت قرار داده تا سریعاً خشک شود. به دلیل وجود پشم شیشه و یا الیاف در داخل کوسن، بهتر است آن را سریعاً خشک نمایید تا دچار از فرم افتادگی نگردد.

کوسن شیک

و سرانجام راه سوم که سخت‌ترین راه است. اگر کوسن شما دارای کاور نباشد شما می‌توانید به‌آرامی یک‌گوشه‌ی کوچک از کوسن را شکافته و الیاف درون آن را خارج نمایید. سپس روکش کوسن را شسته و مجدداً الیاف را داخل کوسن نموده و نقطه‌ی موردنظر را با دقت و ظرافت بدوزید.

دقت داشته باشید که راه سوم را تنها در صورتی مورداستفاده قرار دهید که هیچ‌یک از دو راه قبلی موفقیت‌آمیز نبوده باشند.

بالش درون کوسن ها

همانطور که ابر و اسفنج داخل مبلتان اهمیت بالایی دارد، این مسأله را باید برای کوسن ها نیز به خاطر بسپارید. آنچه درون کوسن قرار می گیرد به اندازه ی پوشش بیرونی آن مهم است. کوسن ها برای  فراهم کردن راحتی مضاعف و ضربه گیر بودن مبلتان در نظر گرفته شده اند. بنابراین خیلی مهم است که  کوسن هایتان از کیفیتی خوب برخوردار باشند.

شما لزوماً به گران قیمت ترین  بالش  نیاز ندارید، اما بالش هایی را انتخاب کنید که هم شامل پر و هم کرک و پرز باشند. بدیهی است که ما نسبتی را به کار می بریم که شامل 95٪ پر و 5٪ کرک است.

نکته ی ظریفی که باید به آن توجه کنید این است که اگر کوسن بزرگتری می خواهید باید آن را پر تر از حد معمول کنید؛ به عنوان مثال، اگر شما یک پوشش 50 سانتی متری برای کوسن دارید و یک کوسن واقعاً پر می خواهید، آن را به اندازه ی یک کوسن 55 سانتی متری پر کنید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است