غذا در هلند

غذا در هلند
کشور هلند بر خلاف کشورهایی همچون فرانسه ، ایتالیا و اسپانیا غذاهای معروف زیادی ندارد . اما این بدان معنی نیست که هلند از هنر و سنت آشپزی و طبخ بی بهره است . هلندی ها علاقه عجیبی به خوردن سیب زمینی دارند . آن ها از بشقاب های گوشتی سنتی همراه با سیب زمینی، سبزیجات بخارپز شده و نوعی آبگوشت استفاده می کنند . از جمله معروف ترین غذاهای زمستانی هلند سوپ نخود فرنگی به همراه سس مخصوص و یا ژامبون است که با نان ترد خورده می شود.در ادامه با سایت roomaco.com همراه باشید تا با غذا در هلند بیشتر آشنا بشیم
در شب سال نو بوی خوش نوعی کیک که به نام کلوچه هلندی شناخته میشود از هر خانه ای به مشام می رسد ، در این کیک خوشمزه از سیب، کشمش، تخم مرغ ، آرد و شکر استفاده می شود . هلند به دو دلیل شراب های خوبی ندارد ، نخست این که مردم هلند با خوردن این نوشیدنی میانه ی خوبی ندارند و دوم این که شرایط آب و هوای هلند مناسب تولید آن نیست . در عوض مردم هلند به نوشیدن انواع آب میوه ها علاقه زیادی دارند . آن ها از جمله تولید کننده ها و مصرف کننده های معروف آبجوهای کم الکل هستند.
در هلند قهوه به همراه شیر نیز طرفداران زیادی دارد ، همچنی پنیر های هلندی نیز ازشهرت جهانی برخوردار می باشند ، از جمله انواع معروف پنیر های هلندی میتوان به leyden , edam , guda ,leerdammer اشاره کرد.

پوفِرچِس  Poffertjes

پوفِرچِس

پوفرچس ها، پن کیک‌های نرم و کوچکی هستند که از خمیر ترش و آرد گندم سیاه تهیه شده و در تابه‌هایی مخصوص با کنگره‌های کم عمق متعدد در کف درست می‌شوند و معمولاً روی آن‌ها کمی پودر قند و کره می‌ریزند. این غذای سنتی هلند، معمولاً در پاییز و زمستان در حالی که مغازه‌های کوچک خیابانی اسنک‌های خوشمزه می‌فروشند بیشتر طرفدار دارد. گاهی روی این پن کیک‌ها با شیره، خامه زده شده و یا توت فرنگی هم پوشیده تزئین می‌شود.

پای سیب  Appeltaart

پای سیب هلند

پای سیب‌های سنتی هلند، خمیر شیرینی در زیر و لبه‌ها و یک طرح سبد مانند رویشان دارند. اغلب، برش‌های سیب در داخل پای، با دارچین، شکر و آبلیمو، طعم‌دار می‌شود. بسیاری از اهالی آمستردام معتقدند خوشمزه‌ترین پای سیب‌ها را می‌توان در وینکِل (Winkel) یا پاپه اِیلانت (Papeneiland) پیدا کرد. این شیرینی معمولاً با مقداری خامه زده شده بر رویش سرو می‌شود. این دو مکان تقریباً هزاران قطعه پای سیب در شنبه‌ها که بازاری در نزدیکی‌شان برپا می‌شود می‌فروشند.

اشتروپ وافل  Stroopwafels

اشتروپ وافل
 

یک شیرینی خشک خوشمزه که اولین بار در شهر خائودا (Gouda) در هلند طی قرن ۱۸ ساخته شد. در واقع تا ۱۸۷۰ این وافل‌ها تنها در این شهر درست می‌شدند و تنها ۱۰۰ شیرینی فروشی در همین شهر از آن‌ها می‌فروختند. این اسنک از دو لایه نازک با شیره چسبناکی در میانشان تهیه می‌شود. علاوه بر فروشنده‌های خیابانی که این خوراکی خوشمزه را به صورت تازه به مردم می‌فروشند، می‌توان آن‌ها را به صورت بسته‌بندی از هر خواروبارفروشی یا شیرینی فروشی‌ای در هلند خرید. همراهی این شیرینی خوشمزه با یک فنجان چای یا قهوه لذت‌بخش خواهد بود.

کافه لاته هلندی  Koffie Verkeerd

کافه لاته هلندی

هر کافه یا رستورانی در هلند که بروید، حتماً می‌شنوید که کسی یک «کوفی فِکی یِرت» (Koffie Verkeerd) سفارش دهد. این نوشیدنی در واقع نسخه هلندی همان کافه لاته است. به طور سنتی معمولاً از یک فنجان قهوه داغ و مقدار زیادی شیر گرم تهیه می‌شود، اما امروزه به طور معمول، یک اسپرسو با مقداری شیر و فوم کف دار خواهد بود. معنی نام این قهوه، قهوه‌ی اشتباه است، زیر به طور معمول مقدار کمی شیر در قهوه ریخته می‌شود ولی در این نوع، نسبت آن ۵۰-۵۰ است.

شکلات الفبایی  Chocoladeletters

شکلات الفبایی

این شکلات، یه نوع شکلات ساخته شده به شکل حروف الفباست و به ویژه در حوالی روزهای کریسمس در هلند طرفداران زیادی پیدا می‌کند. قدمت این شکلات‌ها به زمانی برمی‌گردد که در قرون وسطی برای کودکان نان و شیرینی‌هایی به شکل الفبا طبخ می‌شد. این رسم طی قرون ادامه پیدا کرد تا در قرن ۱۹ در قالب شکلات ظاهر شد. این شکلات‌ها در کریسمس به‌عنوان هدیه خریداری می‌شوند و معمولاً سعی می‌شود تا حروف نام کوچک فرد گیرنده باشند. گفته می‌شود که حرف «M» پرفروش‌ترین حرف است، زیرا اکثر نام‌های هلندی با این حرف آغاز می‌شوند و همچنین کلمه مادر نیز حرف آغازین مشابهی دارد. این نوع شکلات را می‌توان در طعم‌های شیری، شکلات تلخ و سفید تهیه کرد.

دروپ Drop

دروپ

دروپ نام هلندی لیکوریس (licorice) است، هلندی‌ها واقعاً عاشق این آب‌نبات تیره‌رنگ هستند و جزو مصرف کنندگان برتر این خوراکی در جهان محسوب می‌شوند. گفته می‌شود هر هلندی به طور متوسط در سال بیش از ۲ کیلو از این آب‌نبات مصرف می‌کند. دروپ طعم‌ها و اندازه‌های مختلف و متنوعی دارد که هم به صورت نرم و هم سخت عرضه می‌شوند.

بیتِرباله  Bitterballen

بیتِرباله

این گوی‌های خوش‌طعم، در آرد سوخاری غلتانده شده و با مخلوطی چسبنده از گوشت گوساله خرد شده، آب گوشت، آرد، کره، سبزی‌های معطر و ادویه‌جات پر می‌شوند. این کوفته‌های کوچک معمولاً با ظرفی از سس خردل سرو می‌شوند. بیترباله را در هر کافه‌ای در آمستردام می‌توانید سفارش دهید. اگر گیاهخوار هستید، از سفارش نوع گیاهی این غذا در مکان‌هایی مانند هوفتَن لذت ببرید.

سوسیس دودی  Rookworst

سوسیس دودی

این غذا تشکیل شده از گوشت چرخ کرده با ادویه‌جات و نمک بوده و معمولاً به همراه غذاهایی مانند تاس کباب سرو می‌شود. امروزه به ندرت این سوسیس‌ها دودی می‌شوند چون در کارخانه‌ها از اسانس دودی برای این کار استفاده می‌کنند. این محصول به دلیل رایج بودنش در بین غذاهای هلندی، در بسیاری از سوپرمارکت‌ها و قصابی‌ها قابل خرید است.

شاه ماهی تازه هلندی  Hollandse Nieuwe Haring

شاه ماهی تازه هلندی

این غذا یک خوراک بسیار سنتی هلندی است که باید حداقل یک‌بار امتحان شود. شاه ماهی خام که با قطعات پیاز همراه می‌شود و می‌توان با یا بدون نان آن را میل کرد. شاه ماهی تنها در صورتی که بین ماه‌های می تا جولای صید شود به آن شاه ماهی تازه هلندی اطلاق می‌شود. روش خوردن سنتی این ماهی به این شکل است که آن را از دم گرفته و از بالا در دهان فرو می‌کنند، اما اگر این روش به نظر شما زیبا نیست، می‌توانید آن را قطعه قطعه کرده و یا به صورت ساندویچی صرف کنید. شما می‌توانید این غذا را حتی در اغذیه فروشی‌های خیابانی هم در سراسر آمستردام پیدا کنید. فقط به دنبال پرچم هلندی روی آن باشید!

پنیر گودا یا هائودسه کاس  Goudse Kaas

پنیر گودا یا هائودسه کاس

اکثر مردم با این پنیر خامه‌ای خوشمزه آشنا هستند. در واقع سایت «cheese.com» این پنیر را از پرفروش‌ترین پنیر سرتاسر جهان می‌داند! به‌هرحال این پنیر گودا تلفظ نمی‌شود چون G در هلندی حالتی مانند «ه» و «خ» خوانده می‌شود. آیا می‌دانستید که نام این پنیر از شهر خائودا گرفته شده اما در اصل در آنجا ساخته نمی‌شده است؟ این نام به خاطر اینکه مزرعه‌داران پنیرهایشان را برای فروش به این شهر می‌آوردند بروی این پنیرها گذاشته شد و چون نام آن تحت حمایت قانونی نبود امروزه در سرتاسر جهان این پنیر را می‌توان پیدا کرد.
در هلند، این پنیر که از شیر گاو تهیه می‌شود بسیار رایج است. پنیرها بر اساس سنشان دسته‌بندی می‌شوند. پنیرهای کم سن تر که حدود یک ماه مانده‌اند و پنیرهای کهنه‌تر که برای یک سال یا بیشتر نگهداری می‌شوند تا طعم تند کاراملی به خود بگیرند. یکی از مشهورترین برندهای پنیر گودا «Old Amsterdam» است و می‌توان آن را از هرجایی در هلند پیدا کرد.

  • “راهنمای اقامت ، تحصیل ، سفر و زندگی در دیگر کشورها”
Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است