موزه ماتناداران ایروان، ارمنستان

در تور ارمنستان خود بازدید از موزه‌های غنی ایروان را از دست ندهید. موزه ماتناداران (Matenadaran the Museum of Ancient Manuscripts) یکی از دیدنی های ارمنستان و شهر ایروان است که سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از آن به ایروان می‌روند. این موزه یکی از بزرگترین و غنی‌ترین موزه‌های کتاب و نسخ خطی دنیا محسوب می‌شود.

موزه ماتناداران ایروان

ماتناداران در زبان ارمنی به معنی “مخزن نسخ خطی” است. طراحی این موزه را معمار معروف ارمنی، مارک گریگوریان در سال 1957 بر عهده گرفت. قبل از اینکه پای به درون ساختمان موزه بگذارید، مجسمه‌هایی از فیلسوفان و هنرمندان تاریخ ارمنستان را می‌بینید. در طراحی موزه ماتناداران چندین پله وجود دارد که به مجسمه مسروپ ماشتوس، مخترع الفبای ارمنی منتهی می‌گردد.

موزه ماتناداران در ایروان 5 1

در کنار این مجسمه، مجسمه‌ی شاگرد وی نیز مشاهده می‌شود که در کنار او زانو زده است. بر روی دیوار پشت این مجسمه‌ها نیز حروف الفبای ارمنی را مشاهده می‌کنید. پس از عبور از درب‌های ورودی موزه، صحنه نبرد آوارایر (Battle of Avarayr) را خواهید دید که در قالب هنر موزاییک به تصویر کشیده شده است و یکی از زیباترین تزیینات این موزه محسوب می‌شود.

موزه ماتناداران در ایروان 3 1

کتابخانه ای با 17 هزار نسخه ی خطی

در کتابخانه ی ماتناداران یک گنجینه ی وسیع و عظیم از کتاب های تاریخی و نسخ خطی وجود داشت که متاسفانه بخش قابل توجهی از آن ها در جنگ از بین رفتند. اما در حال حاضر قریب به 17 هزار کتاب خطی و غیره در این کتابخانه نگهداری می شود که برای حفظ آن ها تمهیدات اساسی و کاملا ویژه ای در نظر گرفته شده و یکی از عمده دلایل بازسازی بنای کتابخانه و اعمال تغییرات در آن ها همین نگهداری و حفظ کتب تاریخی باقی مانده در ماتنداران است.

موزه ماتناداران دایروان

مجموعه این کتاب ها شامل ۱۷۰۰۰ نسخه خطی است ، که تقریبا شامل تمامی نسخه های فرهنگی و علم دوران باستانی و میانه است. این نسخه ها شامل : تاریخ ، جغرافیا ، دستور زبان ، فلسفه ، قانون ، علم پزشکی ، ریاضیات ، گیتی شناسی ، تحقیقات نظری در مورد تقویم ، علم کیمیا ، علم شیمی ، ترجمه ها ، ادبیات ، تاریخ شماری ، تاریخ هنر ، نقاشی با تذهیب (مینیاتور ) ، موسیقی و تئاتر هستند. همچنین نسخه های خطی به زبانهای عربی ، فارسی ، یونانی ، سوریه ای ، لاتین ، اتیوپی ، هندی ، ژاپنی و غیره وجود دارد.

توصیه می کنیم حتما در سفر به ارمنستان و بازدید از شهر زیبا و دیدنی ایروان، زمانی را برای کتابخانه ی باستانی ماتناداران اختصاص داده و به خوبی و با دقت در این کتابخانه ی ارزشمند تاریخی تفحص نمایید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است